Een goed verhaal

Wat is nu de echte kracht van een goed verhaal? Alleen goede teksten zijn niet genoeg. Het verhaal mooi kunnen vertellen evenmin. Een echt goed verhaal moet inspireren, hoop geven, inhoud hebben, aanvuren. Daar ontstaat het verschil.

Hoe dat werkt in de praktijk? Mooie verhalen liggen voor het oprapen. Maar, dan moet je ze wel zien en willen bukken. Dit verhaal is daarvan een sterk staaltje…

Het verhaal begint in een afgelegen stadje en in de stromende regen. De reis er naar toe viel tegen, net als de opiniepeilingen die dag. Geen glitter en glamour. Geen spandoeken en spotlights. Dankzij een kapotte paraplu haalde hij ook nog een nat pak. En toen was daar dat buurthuis waar slechts een handjevol mensen was komen opdraven. Welkom in Greenwood. Welkom bij de moeizaam startende campagne die Obama in 2008 in het Witte Huis moest brengen.

Het beeld staat haaks op dat wat wij kennen van Amerikaanse verkiezingscampagnes. Maar, wat een verloren ochtend dreigde te worden, werd dé peptalk van zijn campagne. Dankzij één vrouw die aanvoelde wat nodig was. Met haar simpele leus ‘fired up, ready to go’ zorgde ze voor een omslag in de zaal. Sfeer en spirit. Obama bukte en raapte het verhaal op. Hij voelde zich niet te groot om dit kleine verhaal groot te maken. Heel groot.

Al snel stond ‘fired up, ready to go’ op spandoeken en T-shirts. Het verhaal er bij was misschien best mooi. Maar, hoe werd het zo groot? Simpel. Obama wist er een krachtige, morele oproep aan te verbinden. Een oproep die bovendien iedereen kon inspireren en aanmoedigen.

Zijn redenering was even simpel als krachtig. Als één vrouw, één stem, een zaal kan veranderen, dan kan die ene stem ook een straat veranderen. En als die ene stem dat kan, dan kan die stem ook een stad en zelfs een hele staat veranderen. Uiteindelijk, zo redeneerde Obama, kan ‘jouw stem de wereld veranderen’. Zo werd een simpel voorval een krachtige onderstreping van zijn centrale boodschap van hoop en verandering.

Het moet voor het team van Obama vervolgens een feest zijn geweest om daarvan dit filmpje te monteren.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *